Tuesday, June 28, 2011

SALAM ISRA' MIKRAJ

Salam Isra' Mikraj untuk semua...
Jom kite hayati sejenak peristiwa Isra' Mikraj...



Dari pembacaan2 yang aku buat, aku dapat ringkaskan kat sini,
Isra' adalah merujuk kepada perjalanan pada waktu malam, manakala mikraj berjalan ke atas langit.
Isra' Mikraj berlaku pada 27 Rejab. Pada bulan tersebut, Rasulullah SAW kehilangan ramai orang tersayang. Ini menyebabkan baginda berdukacita. Jadi bagi menghilangkan kesedihan di hati nabi, Dia menjemputnya datang berjumpa dengan-Nya. Ini membuatkan rasa sedih itu terhenti. Baginda nabi berjalan 7 lapisan langit. Time langit ke-7 la baginda bertemu Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim A.S bagitau Rasulullah S.A.W yang umat baginda (kite la) adalah akhir umat dan terlalu daif. Nabi Ibrahim A.S menyuruh Rasulullah berdoa untuk kite dan mengingatkan kite menanam tanaman syurga.
Korang tau pe tanaman syurga??? Tanaman syurga ni zikir SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM (sumber : iluvislam, buku fadzilat bulan rejab syaaban dan ramadhan oleh Budiman Radzi). Aku nasihatkan korang jumpe la dengan ahli ulama untuk tahu cerite yang sahih.


Time aku blajar kat sekolah dulu, ustaz ngan ustazah aku slalu ceriter peristiwa Rasullullah S.A.W diangkat ke langit bersama malaikat Jibril. Sabda Nabi S.A.W, ''bulan Rejab bulan Allah, bulan Syaaban bulanku dan bulan Ramadhan bulan umatku'' (al-hadis). Korang ingat x?? 

Jadi, bulan rejab ni kite bersama2 la tambah amalan. Pose bulan rejab ni banyak fadzilat tau. Plus korang boley berlatih pose dan besekan perot korang yang degil xkire masa nak lapa tu untuk hadapi ramadhan... xlame da bulan ramadhan...


renung2kan...selamat beramal :)))

No comments:

Post a Comment